Joos. 22, 2 Kor. 10

Joos. 22

 

2 Kor. 10

Minua puhuttelee erityisesti Paavalin tapa käsitellä ylpeyttä ja asemaa. Paavali oli saanut Jumalalta tehtävän julistaa evankeliumia, ja Jumala oli hänen työnsä kautta synnyttänyt Korinttiin ja moniin muihin paikkoihin seurakuntia. Paavalin saavutukset olivat merkittäviä, ja sen voi huomata esimerkiksi siitä, kuinka suuri osa Uuden testamentin kirjeistä on hänen kirjoittamiaan.

Juuri siksi hänen sanansa Korintissa esiintyvään toisenlaiseen johtajuuteen ja ylpeyteen ovat painavia. Ihmisten omat järjenpäätelmät voivat kumota Jumalan tuntemisen, ja omia saavutuksia saatetaan käyttää mittarina, jolla muita verrataan, sen sijaan että mitattaisiin Jumalan asettamien standardien mukaan. Paavali tekee selväksi, ettei hän ylitä toimivaltuuksiaan puhuessaan Korintin seurakunnalle tiukoin sanoin, sillä seurakunnan ohjaaminen kuuluu Jumalan hänelle antamaan tehtävään. Olihan hän itse ollut perustamassa kyseistä seurakuntaa.

Tiukan kritiikin vastaanottaminen tuntui varmasti raskaalta korinttilaisista. Paavali myös vakuuttaa, ettei hän ole rohkea vain kirjeissään, vaan on valmis olemaan yhtä suorasukainen myös kasvotusten.

Paavalin asenne ei kuitenkaan ollut sellainen, että hän olisi vähätellyt omaa työtään sanomalla: “en minä ole mitään tehnyt, kaikki on Jumalan työtä.” Hän arvosti sekä omaa että muiden työtä, jota tehtiin Jumalan valtakunnan hyväksi, ja saattoi olla siitä terveellä tavalla ylpeä. Samalla hän tunnusti, että kaikki hedelmä syntyy Jumalan voimasta.

Paavali toivoo, että korinttilaisten uskon kasvaessa myös hänen työnsä heidän keskuudessaan saisi yhä laajemman vaikutuksen. Tämä haastaa myös minut. Toivon, että oppisin arvostamaan enemmän sitä työtä, jota muut tekevät Jumalan valtakunnan eteen, ja tekemään itse työtä, josta voin olla hyvällä tavalla ylpeä – Jumalaa kunnioittaen.

Elli

Joos. 21, 2 Kor. 9

Joos. 21

2 Kor. 9

Tässä luvussa Paavali antaa paljon hyviä ohjeita antamiseen. Hän oli pian palaamassa Korintin seurakuntaan, joka oli saanut alkunsa hänen toisella lähetysmatkallaan. Korintti oli maakunnan pääkaupunki ja merkittävä satamakaupunki.

Aiemmassa kirjeessään Paavali kehotti korinttilaisia säästämään rahaa viikoittain, jotta he voisivat lahjoittaa Jerusalemin seurakunnalle. Ilmeisesti he olivat toimineet ohjeen mukaisesti, sillä Paavali oli kuullut tästä ja kehui heitä Makedoniassa ollessaan. Edellisestä kirjeestä oli kulunut jo noin kaksi vuotta, ja Paavali tiesi, että seuraava vierailu voisi jäädä lyhyeksi. Siksi rahojen tuli olla valmiina heti hänen saapuessaan.

On mahdollista, että osa varoista oli pankissa keräämässä korkoa tai sidottuna omaisuuteen, joten Paavali varoittaa heitä etukäteen. Parin vuoden aikana kerätyistä rahoista luopuminen olisi varmasti tuntunut raskaalta.

Antamisesta Paavali esittää useita tärkeitä näkökulmia. Jumala on siunannut meitä omaisuudella, jotta meillä olisi riittävästi tehdä hyvää. Kylvämällä paljon saamme myös niittää paljon. Lahjoittamalla enemmän mahdollistamme sen, että Jumalan valtakunnan työtä voidaan tehdä laajemmin, ja samalla autamme niitä uskonveljiä ja -sisaria, joilla on vähemmän.

Jumala siunaa antamisemme, ja sen kautta kasvamme vanhurskaudessa. Antamalla ylistämme Jumalaa ja osoitamme kuuliaisuutta Kristukselle. Paavali antaa tunnettun kehotuksen:

”Antakoon kukin, mitä sydän vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Herra rakastaa.”

Tämä kohta herättää kysymyksen: kuinka voin antaa iloisesti ja reilusti? Se muistuttaa minua antamisen syistä. Kylvän siemeniä Jumalan työhön, osoitan kuuliaisuutta Kristukselle, kasvan oikeaan suuntaan ja harjoitan kristittyjen yhteyttä. Jumala on siunannut minua sillä omaisuudella, joka minulla on, ja sen kautta voin siunata muita – ja tulla itse siunatuksi.

Elli

Joos. 20, 2 Kor. 8

Joos. 20

2 Kor. 8

Omasta antaminen toisille kuuluu mielestäni kristityn elämään. Alkuseurakunnan monet ihmiset elivät sellaisessa köyhyydessä, jota ei meidän yhteiskunnassa ole. Monessa maassa sitä vastoin on samanlaista äärimmäistä köyhyyttä. Mielestäni meidän rikkaiden lönsimaiden velvollisuus on antaa varoja köyhimmille, tehdä kehitysapu työtä, vaikka sitä on joissakin kohteissa käytettykin vääriin asioihin. Kehitysyhteistyöstä on kuitenkin paljon hyviä kokemuksia ja se on parantanut ja parantaa edelleen monien ihmisten elämää. Valitettavasti asenteet ovat koventuneet koko yhteiskunnassamme. Tuntuu pahalta ajatella kuinka Suomessakin on tilanne huonontunut, pienituloisilta on pienennetty tukia ja myös kehitysyhteistyön määrää on pienennetty, vaikka elintasomme on noussut. Me emme pääse näkemään sitä äärimmäistä kurjuutta, mitä monet meidät veljemme ja sisaremme joutuvat kohtaamaan ympäri maailmaa. Yhden kerran olen vieraillut Intiassa slummissa ja se oli pysäyttävää. En voinut kuvitellakaan kurjuutta, missä ihmiset elivät. Köyhien ja rikkaiden välinen kuilu oli Intiassa myös silmiinpistävää. Kaiken sen kurjuuden keskellä tuntui toivottomalta. Mitä minä voin tehdä, kun tarpeita on niin paljon?

Paavali kuvailee kuinka ihmiset äärimmäisessä köyhyydessäänkin uskovat osoittivat runsasta anteliaisuutta. He pyytämällä pyysivät, että saisivat osallistua rakkauden työhön. He tekivät sen kaiken vielä ylitsevuotavalla iloa. Sellaisella ilolla, joka levisi ja näkyi. Paavali kehotti korintilaisia taitavasti ja suoraan: kun teillä on kaikkea runsain mitoin, niin teidänkin tulee antaa runsaasti muille. Antamisessa on vastavuoroisuutta, yhteistä jakamista ja saamista. Omasta antaminen on rakkauden osoitus muita kohtaan. Antamalla omastani olen valmis tinkimään omasta muiden hyväksi. Jouluna suurinta iloa tuo itselle muille antaminen, mutta voisi se ilo olla minulla muulloinkin kuin vain jouluna. Voisinko iloita antaessani, voisinko iloita, että saan elää yhteiskunnassa, jossa tuetaan heikompiosaisia ja tuetaan myös heikompiosaisia muualla. Olen saanut runsaasti kaikkea, miksi en antaisi sitä muille. Jeesus tee työtäsi minussa, että antaisin muille. Anna minulle halua antaa ilolla toisille.

Mika