Joos. 17, 2 Kor. 5

Joos. 17

2 Kor. 5

Kirjoitan näitä tekstejä joulua odotellen. Kotona soi joululauluja, jotka pyörivät mielessäni. Muutamat joululaulut ovat surumielisiä, täynnä kaipuuta, rauhan kaipuuta. Sylvian joululaulussa kaivataan synnyinmaata, toisessa laulussa hetken rauhaa. Itse jouluevankeliumissa enkelit julistavat rauhaa. Kristittyinä puhumme taivaskaipuusta, muukalaisuudesta, tulevan odotuksesta. Paavali kuvailee kuinka huokailemme ahdistuneina ja kaipaamme päästä taivaalliseen asuun, emme haluaisi riisutua vaan pukeutua elämään kuolevaisuuden sijaan. Kuitenkin hän puhuu, että nykyinen elämämme on kotimme. Tässä elämässä kuolema ja ahdistus on läsnä, tulevassa sellaista ei ole. Hän lohduttaa meitä sanoilla: Uskossamme mielemme on turvallinen. “Mehän elämme uskon varassa, emme näkemisen.” Toinen kirje korinttilaisille‬ ‭5‬:‭7‬-‭8‬. Teksti vaikuttaa samalta kuin lukisin päivän uutisia sodista tai suomalaisten pahoinvoinnista ja lisääntyneestä ahdistuksesta. Uutisia ei kuitenkaan ole toivoa tai se on sellaista, josta ei saa turvaa. Meillä sen sijaan on turva, meillä on toivo.

Mistä kaipuu syntyy? Eikö se synny siitä, että on ensin kokenut jotakin muuta. Olemme saaneet syntimme anteeksi ja se on itsellä ollut aina vapauttava hetki, kuin iso taakka olisi otettu harteilta. Hetkiä on jatkuvasti ja kaipaakin, että se vapaus olisi pysyvää. Kokemus siitä, että parempaa on luvassa liittyy vieläkin enemmän uskoon, joka minulle on annettu. Usko ei katso näkyväiseen eikä sitä voi selittää. Usko ylittää kaiken kokemuksen, huonon ja hyvän. Se on jotakin käsittämätöntä, mutta pysyvää. Vaikka elämässä on tapahtunut ja tapahtuu kokonaisvaltaisesti elämää horjuttavia asioita kuten kuolemaa, sairautta, henkisesti ja fyysisesti rampauttavia tapahtua, kuitenkin pysyy usko ja sen tuoma toivo. Haluaisin pukeutua jo uuteen, ikuisesti kestävään ja pysyvään rakkauteen. Herra anna tänäänkin vahvistusta uskolle.

Mika

Joos. 16, 2 Kor. 4

Joos. 16

2 Kor. 4

Minun ei pidä lannistua omien epäonnistumisten takia. En voi ajatella olevani huono kristitty. En voi myöskään ajatella etteikö evankeliumi näkyisi elämässäni. En julista sanomaa itsestä, vaan Jeesuksesta Kristuksesta. Kyse ei ole minun elämästäni, vaan Kristuksen elämästä minussa. Paavali kuvaa aarteen olevan saviastioissa, jotta nähtäisiin voiman olevan peräsin Jumalalta eikä itsestämme. Kun uskon tämän sanan niin sen pitäisi olla vapauttavaa. Omasta syntisyydestäni huolimatta Kristus loistaa minussa, evankeliumi näkyy minussa, Jumalan suunnattoman suuri voima näkyy minussa. En julista omia tekojani, vaan Jumalan tekoja.

Minä uskon, siksi puhun. Kumpa uskosta tulisi elämääni ihan luonnollinen itsestään selvä asia myös puheessa. Kumpa uskoni näkyisi aitona, rehellisesti ja totuuden mukaisesti, ilman mitään vääristelyä. Elän toivossa, että evankeliumi näkyy minussa syntisyydestäni huolimatta. Elämän vaikeiden hetkien keskellä minulla on toivo. En lannistu, vaikka ulkonainen ihminen murtuukin. En usko näkyvään vaan näkymättömään. Toivo antaa voimaa joka päivälle elää epävarmuuden maailmassa. Toivossa saan elää tänäänkin.

Mika

Joos. 15, 2 Kor. 3

Joos. 15

2 Kor. 3

Kykymme ajatella on saatu Jumalalta, kykymme palvella häntä on saatu Jumalalta. Henki hallitsee elämäämme. Säteilemme Jumalan kirkkautta, joka muuttaa meitä. Näin sana opettaa. Oman elämän tarkastelu suhteessa Paavalin sanoihin on syvässä ristiriidassa todellisuuden kanssa. Ajattelen itse ja teen ratkaisuja itse, eikä omassa elämässäni ole kehumista. Näen vain syntiset tekoni enkä voi ajatella heijastavani Jumalan kirkkautta. En huomaa ajatukseni olevan Jumalan ohjaamia, monesti herään jossakin vaiheessa arkipäivänä ettei mieleeni ole oikein tullut mitään Jumalaan liittyvää. En ole sen parempi kuin muutkaan ihmiset, ne jotka eivät usko. Tosin en osaa enää edes erotella ihmisiä uskoviin ja ei-uskoviin, mitään eroa ei oikein löydy eikä uskosta edes puhuta avoimesti. Miten siis minä säteilen Jumalan kirkkautta? Miten hän muuttaa minua, kun tuntuu, että en muutu. Toistan samoja ikäviä asioita elässäni ja palaan aina uudestaan samoihin synteihin. Pesty sika rypee rapakossa.

Minulla on kuitenkin usko, että Jumalan teko näkyy minussa. Hänen kirkkautensa heijastuu kautta, vaikka itse en sitä huomaakaan. Uskon vaikka näe. Usko onkin luottamista Jumalan sanan lupauksiin, vaikka niiden toteutumista ei näkisikään. “Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä.” ‭‭Kirje heprealaisille‬ ‭11‬:‭1‬. Minulla on toivo, että Jumala vaikuttaa minussa ja hänen tekonsa näkyvät minussa. Tässä toivossa elän elämääni. Rukoilen, että Jumala loistaa minussa. Rukoilen tänäänkin Hengen johdatusta, hän on heikkoudessani mukana ja tekee Jumalan tekoja elämässäni.

Mika