Tässä Johanneksen evankeliumin 9 luvussa on sitten hulvatonta replikointia. Kun Jeesus oli parantanut sokeana syntyneen miehen sapattina, syntyi melkoinen älämölö. Epäselvää oli, kuka parannettu oli, kuka parantaja oli, kenen piti saada tietää, kuka ei tiennyt vai tiesikö kukaan vai eikö kerrottu asiaa niin kuin se oli.
Viimein kysyttiin parannetulta, entiseltä syntymästään saakka näkövammaiselta itseltään. Hän piti melkoisen jäsentyneen ja sanavalmiin todistuspuheen jakeissa 27–33. Lopputulema oli, että kysyjät närkästyivät ja kumosivat saamansa vastausta sillä, että he itse olettivat olevansa puhtaita ja oppineita: ”Sinäkö, joka olet täysin synneissä syntynyt mies. Sinäkö opetat meitä!” Jeesus oli ennen parantamistaan todennut, ettei miehen näkövammaisuuden syynä ollut kenenkään syntisyys. Jumalan tekojen piti tulla ilmi tämän miehen kautta. Mekin sitä tässä parituhatta vuotta myöhemmin ihmettelemme Jumalan tekona. Haluaisin nähdä näitä ihmeitä enemmän myös meidän ajallamme.
Pirkko