Ps. 5 Mark. 11

Ps. 5

Mark. 11

Eri puolilta maailmaa tulleet juutalaiset olivat tulleet pyhään kaupunkiin muistelemaan ja juhlimaan sitä, miten Jumala vapautti kansansa Egyptin orjuudesta. Nyt Jumalan valtakunta ratsastaa konkreettisesti Jumalanpalveluspaikan ytimeen. Orjuudesta vapauttaminen on jälleen tapahtumassa. Jeesuksen rooli on toteuttaa profeetta Sakarjan ennustusta (9:9), jossa kerrotaan nöyrän kuninkaan tulevan aikanaan aasilla ratsastaen Jerusalemiin.  “Hän julistaa kansoille rauhaa, hänen valtansa ulottuu merestä mereen, Eufratista maan ääriin asti” (Sak. 9:9-10). Ikivanhat lupaukset Daavidin valtakunnan uudelleenpystyttämisestä olivat nyt vihdoinkin toteutumassa. Siksi Jeesus saa kuninkaallisen vastaanoton. Hurraava väkijoukko tunnistaa ja tunnustaa hänet Kristukseksi, luvatuksi kuninkaaksi, joka tulee Herran nimessä. “Kristus ja Messias ovat siis käytännössä samaa tarkoittavia. Kummankin sanan merkitys on ”se, joka on voideltu”. Tämä viittaa alunperin Israelin kuninkaaseen, joka asetettiin virkaansa voitelemalla” (evl.fi/sanasto).

Teksti puhuttelee minua ainakin kahdella tavalla. Haluan olla muiden kanssa huutamassa apua Jeesukselta ja toivottamassa Jumalan valtakuntaa tervetulleeksi huutamalla hoosiannaa, joka siis tarkoittaa auta, pelasta. Toisaalta ajatus oman temppelin puhtaana pitämisestä ja päivittäisestä hiljentymisestä Jumalan edessä jäi myös vähän vaivaamaan ja olisi hyvä haaste näin alkuvuodesta, kun tulee mietittyä mahdollisia uusia hyviä tapoja arkiseen eloon.      

”Kuninkaani ja Jumalani, kuule, kun huudan sinulta apua. Sinua minä rukoilen. Herra, jo aamulla kuulet ääneni, aamun hetkellä tuon sinulle pyyntöni ja odotan vastaustasi. Mutta minä saan tulla sinun temppeliisi suuren hyvyytesi tähden. Minä saan kumartaa pyhäkköösi päin, osoittaa sinulle kunnioitusta” (Ps. 5: 3-4, 8).

Juha