Hes. 1, Ilm. 20

Hes. 1

Tänään pääsemme aloittamaan Hesekielin kirjan ja lukemaan sekä sekä Vanhan että Uuden testamentin luvusta kuuluisan vaikeatulkintaista tekstiä, joissa molemmissa liikutaan hengellisessä todellisuudessa.

Hesekiel oli Jeremian aikalainen, eli hän saarnasi siinä vaiheessa kun osa Juudan kansasta oli viety pakkosiirtolaisuuteen mutta temppeliä ja Jerusalemia ei oltu vielä tuhottu. Jeremia saarnasi Jerusalemissa, Hesekiel puolestaan pakkosiirtolaisuuteen joutuneiden keskuudessa. Ilmestyskirja viittaa Hesekielin kirjaan usein, joten on hienoa päästä lukemaan niitä muutaman luvun verran yhtä aikaa. Muun muassa tässä luvussa kuvattuun näkyyn Jumalan valtaistuimesta viitataan Ilmestyskirjan luvussa neljä.

Tässä luvussa kuvatussa kutsumusnäyssä kuvataan Jumalan valtaistuimen ja vallan alle erikoisia olentoja (kerubeja), joissa toistuu luku neljä. Näillä olennoilla symboloidaan luomakuntaa (luku neljä on Raamatussa luomakunnan luku), joka on täydellisessä harmoniassa, toimii Hengen ohjaamana, liikkuu täydellisen hallitusti. Tämä ajatus puhuu minulle oman aikamme keskellä melko suoraan: inhimillisesti tuntuu mahdottomalta kuvitella ihmiskuntaa, joka kykenisi elämään tasapainossa ympäristönsä kanssa, mutta Hengen ohjaamana sekin on mahdollista, jos ei täällä niin viimeistään Taivaassa.

Ilm. 20

Kuten todettu, nämä Ilmestyskirjan luvut ovat kuuluisan vaikeatulkintaisia ja ovat herättäneet kiivasta spekulaatiota ja lukuisia teorioita: yhden mukaan tuhatvuotinen valtakunta tulee sen jälkeen kun Jeesus saapuu, toisen mukaan elämme sitä tässä ja nyt, kolmas sanoo, että tuhatvuotista (eli hyvin pitkäikäistä) valtakuntaa eletään nyt voittaneen seurakunnan keskuudessa. Niiden äärellä minua lohduttaa suunnattomasti se, kuinka Jeesus saapuessaan ensimmäisen kerran toteutti liudan toinen toistaan erikoisempia profetioita tavoilla, jota kukaan ei osannut ennalta aavistaa. Hän mm. oli samaan aikaan nasaretilainen joka syntyi Betlehemissä ja saapui Egyptistä. Samoin uskon, että nämäkin Ilmestyskirjan kohdat avautuvat riittävästi siinä ajassa, kun niiden on tarkoitus. 

Tahdon nostaa näistä teorioista esiin näkemysten mukaan Saatanan kahleet ovat evankeliumi: siellä missä ilosanomaa Jeesuksesta julistetaan, siellä vastustajalla ei ole valtaa. Edes silloin, kun se on “päästettävä” jälleen vapaaksi, Jumala ei anna tilanteen viedä taisteluun saakka, vaan kamppailu on ohi ennen kuin se alkaakaan.

Isä, kiitos, että sinä olet kaiken yläpuolella: sinä olet Pyhä ja ikuinen ja sinun rinnallasi kaikki muu asettuu mittasuhteisiinsa. Anna meidän tänään kulkea sinun Henkesi ohjaamina, silloin parhaiten palvelemme sinua ja ihmisiä ympärillämme. Anna tähän päivään rohkeutta julistaa sinun evankeliumiasi, sanaa armostasi, voitostasi ja hyvyydestäsi. Kiitos, että olet voittanut pahan. Aamen.

Ada